Vol. 12 No. 1 (2021): Special Issue on Cyberconnection as media culture. Social networking sites, media competence and citizenship
Articles

Contenidos infantiles convergentes, identidad latinoamericana y los desafíos de las televisiones públicas

Andrea Villarrubia-Martínez
Universidad de Huelva
Bio
Águeda Águeda Delgado-Ponce
Universidad de Huelva y Universidad Internacional de Andalucía (UNIA)
Bio
Ignacio Aguaded-Gómez
Programa Interuniversitario de Doctorado en Comunicación (UHU, US, UMA, UCA)
Published May 3, 2021
Keywords
  • Children’s audiences,
  • children’s programs,
  • convergence,
  • digital platforms,
  • public service television

Abstract

Before the pandemic crisis, the irruption of the convergent scenario and the television digitalization forced the Latin American public television to develop strategies that consider new forms of audiovisual consumption and to make the resources profitable, such as the development of digital platforms and co-production with independent creators. Pakapaka, TVN and Señal Colombia coproduced children television programs with Chilean filmmakers that achieved a high audience and received acknowledgements at audiovisual festivals for their quality, their contribution to the local identity and Latin American own nature. Based on a content analysis carried out on tv shows aimed to children, present in both Chilean public digital platforms: CNTV Infantil (former Novasur) and TVN Kids, this study describes the collaborative model from the media literacy perspective, with emphasis on the diversity of children’s programs, considering their origins, acquisition, financing, and characteristics of the protagonist’s characters. The results indicate that the contents are varied and that the presence of female protagonists, native peoples and migrants, although incipient, constitutes a contribution to the identity of the continent’s childhoods. In conclusion, it is essential that public service television can count on permanent funding that promotes the realization of relevant content for children, in accordance with their public service mission, especially in today pandemic crisis and confinement.

References

Aparici, R., & García-Marín, D. (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas [Prosumers and emirecs: Analysis of two confronted theories]. Comunicar, (XXVI)55, 71-79. http://www.doi.org/10.3916/C55-2018-07
Carmona, B. (2020). COVID-19 and children´s media in Latin and South America. Responses on TV screens, platforms and video channels. TelevIZIon, 33/2020/E, 34-36. https://bit.ly/2RvekSi
Consejo Nacional de Televisión (Ed.) (2018). Resumen histórico Encuesta Nacional de Televisión. Consejo Nacional de Televisión. http://bit.ly/2tboazM
Consejo Nacional de Televisión (Ed.) (2017). Fichas de programas Fondo CNTV. Consejo Nacional de Televisión. https://bit.ly/3duAVbf
Consejo Nacional de Televisión (Ed.) (2019). Anuario Estadístico Oferta y Consumo de Televisión 2018. Consejo Nacional de Televisión. http://bit.ly/2PAsLDo
Consejo Nacional de Televisión, & Gómez, G. (2018). Transición a la TV digital y diversidad en Latinoamérica. Consejo Nacional de Televisión. http://bit.ly/35B51on
Consejo Nacional de Televisión (Ed.) (2020). Evaluación de iniciativa TV Educa Chile. https://bit.ly/3pyD6jq
Corona, J.M., & Orozco, G. (2020). El desafío de la comprensión de las audiencias contemporáneas el Video on Demand y sus posibilidades para analizar a sus audiencias. En G. Orozco (Coord.), Televisión en tiempo de Netflix. Una nueva oferta mediática, (pp. 213-243) Universidad de Guadalajara.
Dhoest, A., & te Walvaart, M. (2018). Convergence and Participation in Children's Television. The case of Flemish Public Television. En G. Ferrel-Lowe, H. van den Bulck, & K. Donders (Eds.), Public Service Media in the Networked Society (245-257). Nordicom. https://bit.ly/2ZT8Y94
Fuenzalida, V. (2019). Análisis y propuestas para actualizar la misión pública de TVN. Perspectivas de la comunicación, 12(1), 315-339. https://bit.ly/2UplicD
Gallardo-Camacho, J., Lavín, E. & Sierra-Sánchez, J. (2020). Los programas infantiles de televisión y su consumo en diferido en España. Icono 14, 18(1), 155-178. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1387
Gómez-Domínguez, P. (2016). Era digital y televisión autonómica: un estudio comparativo de las plataformas web, aplicaciones móviles y redes sociales de TV3 y BBC One. Communication & Society. 29(4), 85-106. https://doi.org/10.15581/003.29.4.sp.85-106
Gutiérrez-González, C. (2019). La relación entre los creativos independientes de la televisión pública y la audiencia infantil. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación. 18(35), 39-55. http://doi.org/10.22395/angr.v18n35a3
Lotz, Amanda D. (2018). Portals a treatise on Internet Distributed-Television. Michigan Publishing, University of Michigan Library.
https://doi.org/10.3998/mpub.9699689
Mastrini, G., & Becerra, M. (2019). La convergencia de medios, telecomunicaciones e internet en la perspectiva de la competencia: hacia un enfoque multicomprensivo. Cuadernos de Discusión de Comunicación e Información. UNESCO. http://bit.ly/36AnLG1
Medina, M., Ojer, T., (2011). La transformación de las televisiones públicas en servicios digitales en la BBC y RTVE [The Transformation of Public TV Companies into Digital Services at the BBC and RTVE]. Comunicar, 36, pp. 87-94.
https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-09
Michalis, M. (2018). Distributions Dilemmas for Public Service Media. Evidence from the BBC. En G. Ferrel-Lowe, H. van den Bulck, & K. Donders (Eds.), Public Service Media in the Networked Society (195-210). Nordicom. https://bit.ly/32DA1W.
Pérez - Rodríguez, M. A., Pérez- Escoda, A. & Sánchez- López, I. (2019). De lo audiovisual a lo transmedia. Competencias para las nuevas narrativas de los prosumidores en el ecosistema digital. En L.M., Romero-Rodríguez, D. Rivera–Rogel, La comunicación en el escenario digital: Actualidad, retos y prospectivas (pp. 119-146). Pearson Education. https://bit.ly/2XicWWS
Poell, T. (2020). Three Challenges for Media Studies in the Age of Platforms. Television & New Media, 21(6), 650-657. https://doi.org/10.1177/I1527476420918833
Potter, A., & Steemers, J. (2017). Children's television in transition: policies, platforms, and production. Media International Australia, 163(1), 6-12. https://doi.org/10,1177/1329878X17693936
Sánchez Labella Martín, I. (2016) La calidad de los dibujos animados en internet. Clan RTVE, Neox Kidz y Boing: Plataformas de entretenimiento para el público infantil. Index Comunicación, 6(2), p.173-190. http://bit.ly/37RRKJD
Steemers, J. (2019). Invisible children. Inequalities in the provision of screen content for children. En J. Trappel (Ed.), Digital Media Inequalities. Policies against divides, distrust, and discrimination (pp. 179-192). Nordicom. https://bit.ly/36QIiXN
Trappel, J. (2019). Inequality, (new) media and communications. En J. Trappel (Ed.), Digital Media Inequalities. Policies against divides, distrust and discrimination (pp.9-30). Nordicom. bit.ly/3c4tPdo
Tur-Viñes, V. (2020). Television program ratings and informed audiences. El profesional de la información, 29(2). https://doi.org/10-3145/epi.2020.mar.12
Villarrubia-Martínez, A., Aguaded-Gómez, I., Delgado-Ponce, A. (2019). Implementación de la Televisión digital en Chile: ¿una oportunidad real para la TV Comunitaria? Chasqui, 140, 279-296. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i140.3878
Yoshida, Y. (2020). NHK makes decisive responses to the coronavirus pandemic. TelevIZIon, 33/2020/E, 45. https://bit.ly/33AlwlN