Published 2020-04-28
Keywords
- consumi creativi, manipolazione filmica, remix, mashup,
- creative consumption, filmic manipulation, remix, mashup
Abstract
In un contesto intermediale, i film sono sempre più spesso oggetto di pratiche di manipolazione da parte di soggetti che contribuiscono a indirizzare e a riaprire il destino sociale dell’opera filmica. La domanda da cui muove la nostra indagine è molto semplice: cosa accade a un film quando se ne appropria un pubblico inserito nella rete dei social media e competente nell’utilizzo di strumenti per la produzione e la manipolazione audiovisiva? La risposta tocca questioni inerenti le intenzioni che muovono i soggetti nella manipolazione dei racconti, le competenze tecniche che fanno da sfondo alla rielaborazione cinematografica, la sperimentazione di forme e formati inediti, ecc.
Within an intermedia context, movies are more and more manipulated by a plurality of subjects that contribute to re-open and re-address the social destiny of the filmic work of art. The question that prompts our inquiry seems quite simple: what happens to a movie when it is appropriated by an audience fully inserted within the social media networks and highly competent in the use of the tools for audiovisual production and manipulation? The answer implies questions like the intentionality of people in manipulating the filmic text, the technical competence required for filmic re-elaboration, the experimentation of original forms and formats, etc.