Published 2020-11-02
Keywords
- museum education,
- ICT,
- cultural heritage,
- Covid-19
Abstract
Moving from the consideration that the museum does not represent only a place of preservation, collection and promotion of cultural heritage but a vital learning space, the article aims to investigate the role that technologies and media have played in the museum during the first phase of the spread of the Covid-19 pandemic. In particular, the authors reflect on the issues of the recognition of some museum practices as educational practices, on the use of technologies for cultural heritage education and for its use and on the digital initiatives proposed by museums in order to reconnect with the variety publics, in particular children and young people, during the period of social isolation. There is therefore a need, also in the context of non-formal learning, to reconsider the value of ICT to redesign and reshape teaching and learning practices, outlining new perspectives and educational implications.
References
Bonaiuti, G., (2016). Gli ambiti della didattica in G. Bonaiuti, A. Calvani, M. Ranieri (a cura di) (2016). Fondamenti di didattica: Teoria e prassi dei dispositivi formativi, pp. 113-144. Roma: Carocci editore.
Buttitta, A. (1999). Il principe e la memoria di un paesaggio immemoriale in G. Cusimano (a cura di) (1999). La costruzione del paesaggio siciliano: geografi e scrittori a confronto. Palermo: Università degli Studi di Palermo.
Citta di Torino (2020). POP UP contro il coronavirus. Estratto il 22 agosto 2020 da http://www.comune.torino.it/museiscuola/app/pop-up-contro-il-coronavirus.shtml
Civico Museo Archeologico di Camaiore (2020). A tavola con i romani!. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.youtube.com/watch?v=ykwKkJiiZxw&fbclid=IwAR366OwYHCtx38TdmgQRC5tkCm4MYzxHdztTXxkdl8AueacTSzeFPd_jsWI
Consiglio d’Europa (1998). Recommendation of the Committee of Ministers to member States concerning heritage education. Estratto il 22 agosto 2020 da https://rm.coe.int/16804f1ca1.
Consiglio d’Europa (2017). Recommendation of the Committee of Ministers to member States on the European Cultural Heritage Strategy for the 21st century. Estratto il 22 agosto 2020 da https://rm.coe.int/16806f6a03.
Consiglio d’Europa (2020). Covid-19 - How to explore art and culture and heritage of Europe from home. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.coe.int/en/web/culture-and-heritage/access-to-culture-during-covid-19.
Commissione Europea (2001). Realizzare uno spazio europeo dell’apprendimento permanente. Estratto il 22 agosto 2020 da https://archivio.pubblica.istruzione.it/dg_postsecondaria/allegati/apprperm211101.pdf.
Coppola, S., Zanazzi S. (2020). L’esperienza dell’arte: il ruolo delle tecnologie immersive nella di-dattica museale. Formazione & Insegnamento, v. 18, n. 2 (2020), pp. 36-49.
Del Gobbo, G. (2018). Un paradigma inclusivo per il patrimonio culturale in G. Del Gobbo, F. Torlone, & G. Galeotti, (a cura di) (2018). Le valenze educative del patrimonio culturale. Rifles-sioni teorico-metodologiche tra ricerca evidence based e azione educativa nei musei, pp. 25-58. Roma: Aracne editrice.
Del Gobbo, G., Torlone, F., & Galeotti, G. (a cura di) (2018). Le valenze educative del patrimonio culturale. Riflessioni teorico-metodologiche tra ricerca evidence based e azione educativa nei musei. Roma: Aracne editrice.
Dewey, J. (2012). Democrazia e educazione. Firenze: Sansoni.
D.P.C.M. 8 marzo 2020. Ulteriori disposizioni attuative del decreto-legge 23 febbraio 2020, n. 6. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana. Serie Generale, n. 59.
Falk, J. H., Dierking L. D. (1992). The museum experience. Washington: Whalesback Books.
Fiorucci, M., Lopez, G. (2017). Introduzione in M. Fiorucci, G. Lopez (a cura di) (2017). John Dewey e la pedagogia democratica del ‘900, pp. 7-17. Roma: RomaTre-Press.
Frabboni, F. (1999). Didattica generale: una nuova scienza dell'educazione. Milano: Bruno Mon-dadori.
Gell, A. (1998). Art and agency: an anthropological theory. Oxford: Clarendon Press.
Gipsoteca di Arte Antica dell’Università di Pisa (2020). #trovalastatua. Estratto il 22/08/2020 da https://www.facebook.com/gipsotecapisa
Greco, G., Caria, M. (2020). Competenze digitali per la media education: il modello blended lear-ning di Monopoli. Media Education, 11 (1), pp. 25-35.
Hein, G. E. (1995). Evaluating teaching and learning in museums in E. Hooper-Greenhill (a cura di) (1995). Museum, media, message. London: Routledge. pp. 189-203.
ICOM (2007). ICOM Statutes. Estratto il 22/08/2020 da https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/2017_ICOM_Statutes_EN.pdf.
ICOM (2020). Padlet. Estratto il 22 agosto 2020 da https://it.padlet.com/IcomItalia.
ISTAT (2020). I musei italiani al tempo del Covid-19. Estratto il 22/08/2020 da https://www.istat.it/it/files//2020/05/I-musei-statali-al-tempo-del-Covid-19.pdf.
Jallà, D. (2017). Paesaggi culturali e musei: il museo nella sua quarta età. Museo in forma, 59 (XXI), pp. 9-18.
Lanterna di Genova (2020). Colora la tua lanterna. Estratto il 22/08/2020 da https://www.lanternadigenova.it/colora-la-tua-lanterna/
MIBACT (2019). Piano Triennale per la Digitalizzazione e l’Innovazione dei Musei. Estratto il 22 agosto 2020 da http://musei.beniculturali.it/wp-content/uploads/2019/08/Piano-Triennale-per-la-Digitalizzazione-e-l%E2%80%99Innovazione-dei-Musei.pdf.
MIBACT (2020). La cultura non si ferma. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.beniculturali.it/laculturanonsiferma.
Museo Archeologico Nazionale di Venezia (2020). #ungiocodaragazzi. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.facebook.com/archeovenezia/
Museo Benozzo Gozzoli (2020). Materiali e attività. Estratto il 22 agosto 2020 da http://www.museobenozzogozzoli.it/it_IT/museichiusimuseiaperti.html?inheritRedirect=true.
Museo d’Arte Sorlini (2020). Discovery Museum Challenge. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.museomartes.com/discovery-museum-challenge/
Museo dei Bambini di Milano (2020). MUBA legge CORRAINI. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.facebook.com/watch/?v=547674445852903&extid=dzHxkwjBly7nPyyA.
Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci (2020). Colle rinascimentali #storieaportechiuse. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.youtube.com/watch?v=Q1ICyQ5Ic-I.
Museo Nazionale delle Arti del XXI secolo (2020). #iorestoacasa con il MAXXI. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.maxxi.art/programmi-educativi/iorestoacasa-con-il-maxxi/
Nardi, E. (2011). Forme e messaggi del museo. Milano: FrancoAngeli.
NEMO (2020). Survey on the impact of the COVID-19 situation on museums in Europe. Estratto il 22 agosto 2020 da https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_Corona_Survey_Results_6_4_20.pdf.
Nofal, E., Reffat, M., & Vande Moere, A. (2017). Phygital heritage: an approach for heritage communication in D. Beck, C. Allison, L. Morgado, J. Pirker, F. Khosmood, J. Richter, C. Gütl (a cura di) (2017) Workshop, Long and Short Paper, and Poster Proceedings from the Third Immersive Learning Research Network Conference, pp. 220-229. Coimbra: iLRN.
Nuzzaci, A. (2012). La didattica museale tra pedagogical literacy, heritage literacy e multilitera-cies: Costruire il profilo del letterato del 21 secolo. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Panciroli, C. (2014). Un’esperienza al patrimonio è educativa quando…: progetti, linguaggi e strumenti a confronto in C. Panciroli, F. D. Pizzigoni (a cura di) (2014). Il museo come officina di esperienze con il patrimonio: l’esempio del MOdE, pp. 19-27. Verona-Bolzano: QuiEdit.
Panciroli, C. (2019). Documentare per creare nuovi significati: i musei virtuali in P.C. Rivoltella, P. G. Rossi (a cura di) (2019), Tecnologie per l’educazione, pp. 83-94. Milano-Torino: Pearson Italia.
Poce, A. (2017). Il patrimonio culturale per lo sviluppo delle competenze nella scuola primaria. Milano: FrancoAngeli.
Pomian, K. (1978), Collezione in Enciclopedia Einaudi, vol. 3, Torino: Einaudi.
Rivoltella, P. C. (2015). Le virtù del digitale: Per un'etica dei media. Brescia: Morcelliana.
Stelarc (1994). Da strategie psicologiche a cyberstrategie: prostetica, robotica ed esistenza remota in P. L. Capucci (a cura di) (1994), Il corpo tecnologico: l’influenza delle tecnologie sul corpo e sulle sue facoltà, pp. 61-76. Bologna: Baskerville.