Published 2024-01-29
Keywords
- Eurasia,
- Colonialism,
- Orientalism,
- Russian Empire,
- Venice
How to Cite
Copyright (c) 2024 Aldo Ferrari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article is devoted to the research of a group of scholars from Ca’ Foscari University of Venice who over the course of several decades – especially starting from the 1970s, and partly up to now – have studied the cultural and political relationships between Russia and Asia. Some of these scholars were specialists in Russian studies, others came from orientalist disciplines (in particular Iranian and Turkish studies), but showed an in-depth interest – also based on acquaintance with the language – in Russia and the Soviet Union. Their research has produced a large number of publications, of a predominantly literary and historical nature, which constitute an important contribution to the knowledge of Russian-Eastern interactions, with particular reference to the Caucasus, but also to Central Asia, Crimea and the Volga region. Some aspects of this ‘Venetian school’ of Russian-Asian studies can be very useful, albeit counter-current, for present-day research on the Russian, Soviet and post-Soviet area.
Metrics
References
- Abashin 2022: S. Abashin, Decolonising Decolonisation, <https://www.oeaw.ac.at/sice/sice-blog/decolonising-decolonisation> (ultimo accesso: 01.12.2023).
- Bellingeri 1991: G. Bellingeri, Ašik-Kerib. Quale altro Ašuġ?, in: Ašik-Kerib, Venezia 1991, pp. 17-105.
- Bellingeri 1991: G. Bellingeri, Ju. Lermontov – Fatali Axundov: in morte di Puškin. Divergenze sincroniche, “In forma di parole”, 1991, 1, pp. 73-98.
- Bellingeri 1998: G. Bellingeri, Cimmeria proscenio, la Rus’ sullo sfondo, e Tatari, drammi, Ucraini compressi (su Kirenko-Vološin), in: L. Calvi, G. Giraudo (a cura di), L’Ucraina del xx secolo, Padova 1998, pp. 16-43.
- Bellingeri 1998: G. Bellingeri, Convoglio e convito. Aleksandr Volkov, in: C. Manfredi e G. Bellingeri (a cura di), Motivi Uzbechi, Venezia 1998, pp. 165-247.
- Bellingeri 1999: G. Bellingeri, La saveur du pain, du sel, du savoir: à Khiva et Moscou (Magdymguly et Andrej Platonov), “Central Asian Journal”, xliii, 1994, pp. 10-21.
- Bellingeri 2000: G. Bellingeri, Tatari: altri elementi culturali nell’Ucraina del xviii secolo, in: A. Pavan, M. Ferraccioli, G. Giraudo (a cura di), L’Ucraina del xviii secolo, Padova 2000, pp. 22-35.
- Bellingeri 2001: G. Bellingeri, La Tundra e la Qibla. Considerazioni su Puškin e l’Oriente, in: S. Bertolissi (a cura di), Puškin e l’Oriente, Napoli 2001, pp. 79-99.
- Bellingeri 2002: G. Bellingeri, Fuga da Bisanzio per un’altra Fondamenta: nostalgia di Iosif Brodskij, in: S. Oscatori, A. Niero (a cura di), Iosif Brodskij un crocevia tra culture. Italia e oltre nella poesia e nella prosa di Iosif Brodskij, Milano 2002, pp. 133-141.
- Bellingeri 2003: G. Bellingeri, Turco-Russica. Contributi turchi e orientali alla letteratura russa, Istanbul 2003.
- Bellingeri 2005: G. Bellingeri, Un’estrema tipologia del “Codex Cumanicus”, in: Il Codice Cumanico e il suo mondo, Roma 2005, pp. 45-71.
- Brintlinger 2003: A. Brintliger, The Persian Frontier: Griboedov as Orientalist and Literary Hero, “Canadian Slavonic Papers”, 2003, 3, pp. 371-393.
- De Giorgi, Greselin 2018: De Giorgi L., Greselin F. (a cura di), 150 Years of Oriental Studies at Ca’ Foscari, Venezia 2018, <https://www.edizionicafoscari.unive.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-253-6/chaptersList> (ultimo accesso: 01.12.2023).
- Ferrari 2000: A. Ferrari, Alla frontiera dell’impero. Gli armeni nell’impero russo (1801-1917), Milano 2000.
- Ferrari 2001: A. Ferrari, L’eroe, il mercante, il sovversivo: figure dell’Armeno nella cultura russa pre-rivoluzionaria, in: A. Pavan e G. Giraudo (a cura di) Le minoranze come oggetto di satira, i, Padova 2001, pp. 180-188.
- Ferrari 2003: A. Ferrari, La foresta e la steppa. Il mito dell’Eurasia nella cultura russa, Milano 2003.
- Ferrari 2004: A. Ferrari, Nobility and Monarchy in Eighteenth Century Armenia. Introduction to a New Study, “Iran & the Caucasus”, viii, 2004, 1, pp. 53-63.
- Ferrari 2005: A. Ferrari, La cultura russa e il Caucaso. Il caso armeno, “Studi Slavistici”, ii, 2005, pp. 137-156.
- Ferrari 2007: A. Ferrari, Le comunità armene di Leopoli e Kiev, Dinamiche di integrazione e assimilazione, in: M.G. Bartolini, G. Brogi Bercoff (a cura di), Kiev e Leopoli. Il “testo culturale”, Firenze 2007, pp. 77-86.
- Ferrari 2009: A. Ferrari, Collaboration sans interaction. L’Église arménienne au sein de l’Empire russe, in: D. Savelli (éd.), La Religion de l’autre. Réactions et interactions entre religions dans le monde russe, “Slavica Occitania”, 2009, pp. 117-137.
- Ferrari 2011a: A. Ferrari, Dobro Vam! L’Armenia di Vasilij Grossman, in: P. Tosco (a cura di), Vasilij Grossman tra ideologie e domande eterne, Soveria Mannelli 2011, pp. 429-445.
- Ferrari 2011b: A. Ferrari, In cerca di un regno. Profezia, nobiltà e monarchia in Armenia tra Settecento e Ottocento, Milano 2011.
- Ferrari 2013: A. Ferrari, Puškin nel Caucaso, in: A.S. Puškin, Il viaggio a Arzrum, Milano-Venezia 2013, pp. 7-36.
- Ferrari 2014: A. Ferrari, L’armenità rimossa di Pavel Florenskij, “Studi Slavistici”, xi, 2014, pp. 65-80.
- Ferrari 2015: A. Ferrari, Quando il Caucaso incontrò la Russia. Cinque storie esemplari, Milano 2015.
- Ferrari 2017: A. Ferrari, I fratelli Ayvazyan/Ajvazovskij tra la Crimea e Venezia, “Annuario dell’Istituto Romeno di Cultura, e Ricerca Umanistica di Venezia”, xiv-xv, 2012-2013 (ma 2017), pp. 185-192.
- Ferrari 2019: A. Ferrari, L’Armenia perduta. Viaggio nella memoria di un popolo, Roma 2019.
- Ferrari 2021a: A. Ferrari, “Most of Them are Honourable”. Luigi Villari e gli Armeni durante la ‘guerra armeno-tatara’ del 1905-1906, “Studi Slavistici, xviii, 2021, 1, pp. 257-273.
- Ferrari 2021b: A. Ferrari, Russia, Oriente, Orientalismo, in: S.A. Brioschi, M. De Pietri (a cura di), Visioni d’Oriente. Stereotipi, impressioni, rappresentazioni dall’antichità ad oggi, Milano 2021, pp. 85-97.
- Ferrari 2023: A. Ferrari, Ivan Ajvazovskij e la simbiosi culturale armeno-russa. “Revue des Etudes Arméniennes”, in corso di stampa.
- Ferrari, Traina 2020: A. Ferrari, G. Traina, Storia degli armeni, Bologna 2020.
- Giraudo 1996: G. Giraudo, Tjurskie modeli drevnerusskoj gosudarstvennosti i moskovskoe čuvstvo carskoj preemstvennosti (k postanovke voprosa), “aion. Slavistica”, iv, 1996, pp. 303-309.
- Giraudo 2004: G. Giraudo, Una Quarta Roma?, in: R. Favaro, S. Cristoforetti, M. Compareti (a cura di), L’Onagro Maestro. Miscellanea di fuoco accesi per Gianroberto Scarcia in occasione del suo lxx sadè, Venezia 2004, pp. 105-112.
- Giraudo 2014: G. Giraudo, Uno Car’ implora lo Car’. La lettera del Patriarca Iov allo Car’ georgiano Aleksandre ii, in: A. Ferrari, D. Guizzo (a cura di), Al crocevia delle civiltà. Ricerche su Caucaso e Asia Centrale, Venezia 2014, pp. 101-120.
- Hirsch 2005: F. Hirsch, Empire of Nations: Ethnographic Knowledge and the Making of the Soviet Union, Ithaca (ny) 2005.
- Irwin 2008: R. Irwin, Lumi dall’Oriente. L’orientalismo e i suoi nemici, Roma 2008.
- Kappeler 2006: A. Kappeler, La Russia. Storia di un impero multietnico, Roma 2006.
- Kelly 2002: L. Kelly, Diplomacy and Murder in Tehran. Alexander Griboyedov and Imperial Russia’s Mission to Shah of Persia, London 2002.
- Layton 1994: S. Layton, Russian Literature and Empire. Conquest of the Caucasus from Pushkin to Tolstoy, Cambridge 1994
- Magarotto 1992: L. Magarotto, Il prigioniero del Caucaso di A.S. Puškin, in: L. Magarotto, D. Cavaion, Il mito del Caucaso nella letteratura russa (Saggi su A. Puškin e L. Tolstoj), Padova 1992, pp. 9-105.
- Magarotto 2000a: L. Magarotto, Elementi religiosi nella poesia di Nik’oloz Baratashvili, in: G. Shurgaia (a cura di), Santa Nino e la Georgia. Storia e spiritualità cristiana nel paese del Vello d’oro, Roma 2000, pp. 139-147.
- Magarotto 2000b: L. Magarotto, What animal is hidden behind the term “bars” in Lermontov’s “Mtsyri”?, “Studi sull’Oriente Cristiano”, iv, 2000, 2, pp. 111-118.
- Magarotto 2003: L. Magarotto, Il galoppo di Merani, “Annali di Ca’ Foscari”, 2000, 1-2, pp. 97-107.
- Magarotto 2004a: L. Magarotto, Pietroburgo, Mosca, Tiflis, capitali del libro futurista, in: A. D’amelia (a cura di), Pietroburgo capitale della cultura russa, Salerno 2004, pp. 323-332.
- Magarotto 2004b: L. Magarotto, L’annessione della Georgia alla Russia (1783-1801), Pasian di Prato (ud) 2004.
- Magarotto 2005: L. Magarotto, Die Dichtung Nik’oloz Baratashvilis, in: H. Günther, L. Magarotto (hrsg.), Das Dichterische Werk, Würzburg 2005, pp. 13-33.
- Magarotto 2008a: L. Magarotto, Tradition und Neuerung in der Dichtung Galak’t’ion T’abidzes, in: H.-C. Günther, Der Dichter Galak’t’ion T’abidze, Hamburg 2008, pp. 13-20.
- Magarotto 2008b: L. Magarotto, Die epische Dichtung von Vazha-Pshavela, in: E. Gamkrelidze, Der Dichter Vazha-Pshavela. Fünf Essays, Würzburg 2008, pp. 39-64.
- Magarotto 2010: L. Magarotto, Note sul poema “Il cavaliere dalla pelle di leopardo” di Shota Rustaveli, in: V. Costantini, M. Kappler, Sûzişât-i mü’ellefe. Contaminazioni e spigolature turcologiche, Crocetta del Montello (tv) 2010, pp. 229-239.
- Magarotto 2016: L. Magarotto, La conquista del Caucaso nella letteratura russa dell’Ottocento. Puskin, Lermontov, Tolstoj, Firenze 2016.
- Magarotto 2023: L. Magarotto, Grigol Robakidze vs Ioseb Ǧuγašvili (Stalin), “Revue des Etudes Arméniennes”, in corso di stampa.
- Magarotto et al. 1982: L. Magarotto, M. Marzaduri, G. Pagani Cesa (a cura di), L’Avanguardia a Tiflis: Studi, Ricerche, Cronache, Testimonianze, Documenti, Venezia 1982.
- Magarotto, Scarcia 1996: V. Pšavela, L’uomo che mangiò carne di serpente e altri poemetti, a cura di L. Magarotto e G. Scarcia, Udine 1996.
- Martin 2001: T. Martin, The Affirmative Action Empire: Nations and Nationalism in the Soviet Union, 1923-1939, Ithaca (ny) 2001.
- Moore 2001: D.C. Moore, Is the Post- in Postcolonial the Post- in Post-Soviet? Toward a Global Postcolonial Critique, “pmla”, cxvi, 2001, 1 (Special Topic: Globalizing Literary Studies), pp. 111-28.
- Morozov 2015; V. Morozov, Russia’s Postcolonial Identity. A Subaltern Empire in a Eurocentric World, London 2015.
- Morrison 2022: A. Morrison, After The War: Central Asia Without Russia, <https://www.oeaw.ac.at/sice/sice-blog/after-the-war-central-asia-without-russia> (ultimo accesso 01.12.2023).
- Pistoso 2023: M. Pistoso, Gianroberto Scarcia slavista e studioso del mondo russo e sovietico d’Asia, in M. Compareti e M. Pistoso, La luce scarlatta del tempo. Atti del simposio in commemorazione di Gianroberto Scarcia, Bologna 2023, pp. 167-177.
- Sahni 1997: K. Sahni, Crucifyng the Orient: Russian Orientalism and the Colonisation of Caucasus and Central Asia, Oslo 1997.
- Said 1978: E. Said, Orientalism, New York 1978.
- Scarcia 1968: G. Scarcia, Sulla questione dei rapporti tra epica iranica ed epica slava (1968), “Annali dell’Istituto Universitario Orientale di Napoli”, 1968, pp. 85-88.
- Scarcia 1979: G. Scarcia, Griboedov e l’Utopia. Appunti di viaggio e collages, in: L. Magarotto, P.G. Donini, G. Scarcia (a cura di), Incontri tra Occidente e Oriente. Saggi i: Russia e Oriente: il caso Griboedov, Venezia 1979, pp. 26-57.
- Scarcia 1988: G. Scarcia, Sufismo sovietico, “Islam. Storia e civiltà”, xxii, 1988, pp. 5-23.
- Scarcia 1990: G. Scarcia, Lo scandalo degli sciovinismi sovietici, “Marxismo oggi”, iii, 1990, 2, pp. 22-27.
- Scarcia 1993: S. Molinari, Lo spirito del testo: saggi e lezioni di letteratura russa, a cura di G. Scarcia, Venezia 1993.
- Scarcia 1995: G. Scarcia, Continuità e discontinuità zarista in “colonia”, “Letterature di Frontiera – Littératures Frontalières”, iv, 1995, 2, pp. 23-43.
- Scarcia 1996: G. Ajgi, I canti dei popoli del Volga, i. Antologia ciuvascia, a cura di G. Scarcia e A. Trevisan, Roma 1996 (= Quaderni del seminario di Iranistica, Uralo-Altaistica e Caucasologia dell’Università degli Studi di Venezia, 23).
- Scarcia 1997: T. Zulfikarov, La leggenda di Ivan il Terribile, a cura di G. Scarcia e A. Trevisan, Venezia 1997.
- Scarcia 1999: G. Scarcia (a cura di), Soselo Stalin Poeta, Pasian di Prato (ud) 1999.
- Scarcia 2000: G. Scarcia, Paura di sesso: tra Vij e Turandot, in: K. Kostantynenko, M. Ferraccioli, G. Giraudo (a cura di), Miti antichi e moderni tra Italia e Ucraina, Padova 2000, pp. 165-198.
- Scarcia 2002: G. Scarcia, Creolizzazioni e decreolizzazioni intorno a Puškin, in: S. Bertolissi (a cura di), Puškin e l’Oriente, Napoli 2002, pp. 55-61.
- Scarcia 2009: G. Scarcia, Dell’Ewigbärliche ovvero Europalia di russofobia e gelo, in: D. Guizzo (a cura di), Acculturazione e disadattamento, Venezia 2009, pp. 131- 145.
- Schenk 2022: C. Schenk, Doubly De-Colonizing the Syllabus, <https://issuu.com/aseees/docs/2022_sep_newsnet_final/s/16954801> (ultimo accesso: 01.12.2023).
- Serebriany 2012: S. Serebriany, “Orientalism”: a good word defamed, in: E. Steiner (red.), Оrientalizm/oksidentalizm: jazyki kultur’ i jazyki ich opisanija. Sbornik statej = Orientalism/Occidentalism: Languages of Cultures vs. Languages of Description. Collected papers, Moskva 2012, pp. 25-33.
- Spivak et al. 2006: G.Ch. Spivak, N. Condee, H. Ram, V. Chernetsky, Are We Postcolonial? Post-Soviet Space, “pmla”, cxxi, 2006, 3, pp. 828-836.
- Tlostanova 2018; M. Tlostanova, What does it mean to be Post-Soviet? Decolonial Art from the Ruins of the Soviet Empire, Durham 2018.
- Tynjanov 2022: Ju. Tynjanov, La morte di Vazir-Muchtar. Sangue e diplomazia in Persia, Milano 2022.
- Zipoli 1992: R. Zipoli, Il Libro di Lenin/Leninnoma, Venezia 1992.
- Zipoli 2013: R. Zipoli, Nostalgie, c’est pour toujours: omaggio ad Andrej Tarkovskij, Venezia 2013.