Vol. 16 No. 1 (2016): Teaching methods for science and technology in schools
Practices/Considerations

Digital Games as Tools for Stimulating and Assessing Reasoning Skills

Rosa Bottino
Istituto Tecnologie Didattiche Consiglio Nazionale delle Ricerche
Ilaria Caponetto
Istituto Tecnologie Didattiche Consiglio Nazionale delle Ricerche
Michela Ott
Istituto Tecnologie Didattiche Consiglio Nazionale delle Ricerche
Mauro Tavella
Istituto Tecnologie Didattiche Consiglio Nazionale delle Ricerche
Published April 30, 2016
How to Cite
Bottino, R., Caponetto, I., Ott, M., & Tavella, M. (2016). Digital Games as Tools for Stimulating and Assessing Reasoning Skills. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 16(1), 152-168. https://doi.org/10.13128/formare-18077

Abstract

This paper offers some thoughts on the use of educational digital logic games. Specifically refers to a number of research experiments conducted by ITD-CNR, which have highlighted the significant potential of digital games to help develop and/or consolidation of logical thinking and reasoning skills in students of primary and secondary school level. It offers a brief overview of four research experiences carried out by multidisciplinary teams coordinated by ITD-CNR since the early 2000s These experiences have highlighted the high potential of digital games to develop and strengthen logical thinking skills and have shown the positive impact of their use even on school performance.

 

Verificare e stimolare le abilità di ragionamento con i giochi digitali

Questo contributo propone alcune riflessioni sull’uso educativo dei giochi logici digitali. In particolare fa riferimento ad alcune esperienze di ricerca condotte dall’Istituto di Tecnologie Didattiche - Consiglio Nazionale delle Ricerche (ITD-CNR) che hanno evidenziato le interessanti potenzialità dei giochi digitali per contribuire allo sviluppo e/o al consolidamento del pensiero logico e delle abilità di ragionamento in studenti di scuola primaria e secondaria di primo grado. Si propone un breve excursus su quattro esperienze di ricerca svolte da equipe multidisciplinari coordinate da ITD-CNR a partire dai primi anni Duemila. Tali esperienze hanno messo in luce l’alto potenziale dei giochi digitali per sviluppare e potenziare abilità di pensiero logico ed hanno evidenziato il positivo impatto del loro uso anche sul rendimento scolastico.

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