Vol. 18 No. 2 (2018): Working in the school as a complex organization
Articles

Teacher leadership as a key element for enhancing teacher professional development

Maria Flores
University of Minho

Published 2018-07-31

Keywords

  • teacher leadership,
  • teacher professional development,
  • teacher learning,
  • leadership dei docenti,
  • sviluppo professionale dei docenti

How to Cite

Flores, M. (2018). Teacher leadership as a key element for enhancing teacher professional development. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 18(2), 23–32. https://doi.org/10.13128/formare-23365

Abstract

This paper reports on findings from a 3-year research project aimed at examining teachers’ views of teacher leadership and the conditions to enhance it. A mixed-method research design was devised. Data were collected in three phases: i) phase I consisted of a national survey in which 2,702 teachers participated; ii) phase II included semi-structured interviews with the 11 head teachers and focus group with pupils (n=108) and with teachers (n=99); iii) phase III involved a professional development programme in 5 schools located in northern Portugal, in which 66 teachers participated. Findings point to three main themes: i) a pluralistic view of leadership; ii) teachers as leaders of learning; iii) developing school-based projects as an opportunity for professional development. Implications for developing conditions for teacher leadership and professional development are discussed.

 

La leadership dei docenti come elemento-chiave per il miglioramento del loro sviluppo professionale

Il presente contributo si propone di illustrare i risultati di una ricerca durata tre anni, con la finalità di indagare la leadership dei docenti, i loro rispettivi punti di vista e le condizioni per potenziarla. Il disegno di ricerca utilizzato ha carattere misto. I dati sono stati raccolti in tre distinte fasi: i) indagine nazionale che ha visto il coinvolgimento di 2,702 docenti (fase I); ii) interviste semi-strutturate con undici dirigenti scolastici ed un focus group con studenti (n=108) e con docenti (n=99) (fase II); iii) programma di sviluppo professionale realizzato in cinque scuole del Portogallo settentrionale, con il coinvolgimento di 66 docenti (fase III). I risultati di ricerca hanno messo in rilievo tre approcci importanti: i) una dimensione pluralistica della leadership; ii) la concezione del docente come leader di apprendimento; iii) lo sviluppo di progetti educativi a dimensione scolastica come opportunità di sviluppo professionale. Nel contributo sono infine discusse le condizioni per lo sviluppo della leadership dei docenti e per il loro sviluppo professionale.

Metrics

Metrics Loading ...