Studi Slavistici XX (2023) 1
Blocco tematico

Dostoevskij Studies in Italy (2013-2022): Assessment and Prospects

Raffaella Vassena
University of Milan
Bio

Published 2023-07-12

Keywords

  • Dostoevsky; Italy; Slavic studies

How to Cite

Vassena, R. (2023). Dostoevskij Studies in Italy (2013-2022): Assessment and Prospects. Studi Slavistici, 20(1), 61–73. https://doi.org/10.36253/Studi_Slavis-14213

Abstract

The essay provides an assessment of Italian studies on Dostoevskij in the last decade and identifies new avenues for research. The many initiatives organized on the writer’s bicentenary attest to an interest that shows no sign of dying out. The constant development of Dostoevskij studies in Italy in recent decades confirms this interest while revealing a great variety of methodologies and approaches. The essay retraces the phases of recent Italian scholarship on Dostoevskij (2013-2022), highlighting the main aspects of the author’s poetics and stylistics that have been the object of investigation, often from a comparative perspective. An attempt will also be made to highlight prospective approaches to a field of study that continues to stimulate scholars, not only of literary and philosophical disciplines, but also of the sociological sciences and media studies.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Aloe 2013a: S. Aloė, Dostoevskiana. Materialy k bibliografii trudov o Dostoevskom v ital’janskoj kritike (1980- 2012 gg.), in: K.A. Baršt, N.F. Budanova (red.), Dostoevskij. Materialy i issledovanija, xx, Sankt-Peterburg 2013, pp. 527-559.
  2. Aloe 2013b: S. Aloė, Dostoevskij v ital’janskoj kritike, in: K.A. Baršt, N.F. Budanova (red.), Dostoevskij. Materialy i issledovanija. xx, Sankt-Peterburg 2013, pp. 3-24.
  3. Aloe 2013c: S. Aloė, Velikij Inkvizitor i ėtiko-političeskaja žizn’ Italii “ėpochi Berluskoni”: iz žurnalistskich i filosofskich debatov, in: V.N. Zacharov, K.A. Stepanjan, B.N. Tichomirov (red.), Dostoevskij i žurnalizm, Sankt-Peterburg 2013, pp. 361-379.
  4. Aloe 2016a: S. Aloe, Etica e letteratura in Dante e in Dostoevskij (appunti per un confronto), in: E. Sandal (a cura di), Lectura Dantis Scaligera 2009-2015, Roma-Padova 2016, pp. 231-250.
  5. Aloe 2016b: S. Aloe, I “calligrammi” di Dostoevskij: tra i meandri della fantasia creatrice (pubblicato anche in inglese e in russo), in: K. Baršt, Disegni e calligrafia di Fëdor Dostoevskij. Dall’immagine alla parola, prefazione e cura di S. Aloe, trad. di G. Pomarolli. Bergamo 2016, pp. iii-xi.
  6. Aloe 2017a: S. Aloė, Aglaja intertekstual’naja: k voprosu o tipologii imeni v tvorčestve Dostoevskogo, “Dostoevskij i mirovaja kul’tura”, xxxv, 2017, pp. 75-95.
  7. Aloe 2017b: S. Aloė, Rol’ kalligrafičeskoj propisi v tvorčeskom metode F.M. Dostoevskogo, in: Filologičeskie čtenija jargu im. P.G. Demidova. Materialy konferencii. Jaroslavl’ 22-23 maja 2017. Jaroslavl’ 2017, pp. 1-5.
  8. Aloe 2019a: S. Aloe, Akira Kurosawa’s Hakuchi (The Idiot) as a Dialogue with Dostoevsky on Existence, Moral Beauty and Trauma, “Slavica litteraria”, xxii, 2019, 2, pp. 37-45.
  9. Aloe 2019b: S. Aloė, “Ėto ne prosto poėmy…”: neskol’ko zametok na poljach pis’ma F.M. Dostoevskogo A.N. Majkovu ot 15 (27) maja 1869 goda, “Problemy istoričeskoj poėtiki”, xvii, 2019, 3, pp. 86-105.
  10. Aloe 2019c: S. Aloė, Italija v biografii F. M. Dostoevskogo: Neskol’ko vvodnych zametok po povodu archivnych nachodok Valentiny Supino, “Neizvestnyj Dostoevskij”, vi, 2019, 1, pp. 3-9.
  11. Aloe 2021: S. Aloe, Some Notes on the Reception of Dostoevsky in Italy at the Time of Mussolini, “Jazyk i tekst”, viii, 2021, 1, pp. 57-68.
  12. Aloe, Andrianova 2022: S. Aloe, I. Andrianova, Kollekcija A.G. Dostoevskoj: avtografy na ital’janskom jazyke, “Neizvestnyj Dostoevskij”, ix, 2022, 1, pp. 99-123.
  13. Barros García 2020: B. Barros García, El texto literario hecho datos: F.M. Dostoievski en el marco de las Humanidades digitales y los enfoques cuantitativos, “452ºF. Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada”, 2020, 23, pp. 53-77.
  14. Baršt 2016: K. Baršt, Disegni e calligrafia di Fëdor Dostoevskij. Dall’immagine alla parola. prefazione e cura di S. Aloe, trad. di G. Pomarolli, Bergamo 2016.
  15. Baselica 2019: G. Baselica, Il Raskol’nikov afghano di Atiq Rahimi. Una riscrittura dostoevskiana, “Parole rubate. Rivista Internazionale di Studi sulla citazione”, 2019, 19, pp. 259-269.
  16. Capilupi 2020: S. Capilupi, Il tragico e la speranza. Da Manzoni a Dostoevskij, Roma 2020.
  17. Caratozzolo 2010: M. Caratozzolo (a cura di), Dostoevskij e la tradizione, Bari 2010.
  18. Caratozzolo 2021: M. Caratozzolo, “Der Blaue Montag”. Un quadretto popolare come possibile fonte di una scena di Delitto e castigo, “Annali di Ca’ Foscari. Serie occidentale”, lv, 2021, pp. 1-26.
  19. Carpi 2012: G. Carpi, Dostoevskij ėkonomist: očerki po sociologii literatury, Moskva 2012.
  20. Carpi 2022: G. Carpi, Dostoevskij nel 1846, “L’analisi linguistica e letteraria”, xxxii, 2022, 3, pp. 95-110.
  21. Casari, Pesenti 2021: R. Casari, M.C. Pesenti, Iconografia popolare e testo letterario: intersezioni nell’opera di F.M. Dostoevskij, in: U. Persi, A.V. Polonskij (a cura di), Nina M. Kauchtschischwili: eredità scientifica, lascito culturale, ricordi / Nina Kaučišvili: naučnoe nasledie, kul’turnoe zaveščanie, vospominanija, Belgorod-Bergamo 2021, pp. 62-84.
  22. Cavazza 2013: A. Cavazza, Il dramma di Diego Fabbri “Processo Karamazov o La leggenda del Grande Inquisitore. Tre udienze” e la sua ricezione in Italia nella prima metà degli anni Sessanta del XX secolo, “Studi Slavistici”, x, 2013, pp. 175-191.
  23. Cavazza 2015: A. Cavazza, I demoni di Dostoevskij nel dramma omonimo di Diego Fabbri. Dal pensiero politico religioso russo del sec xix al teatro italiano del Novecento, “Storia e politica”, vii, 2015, 3, pp. 542-563.
  24. Cavazza 2016: A. Cavazza, Žitie Svjatogo Antonija kak verojatnyj istočnik izobraženija sil zla v “Besach” Dostoevskogo, “Problemy istoričeskoj poėtiki”, xiv, 2016, pp. 196-219.
  25. Cavazza 2017: A. Cavazza, Lož i pravda v svete evangel’skoj “Istiny” (roman F.M. Dostoevskogo “Besy”), “Problemy istoričeskoj poėtiki”, xv, 2017, 4, pp. 59-75 .
  26. Cavazza 2019a: A. Cavazza, F.M. Dostoevskij i A.S. Chomjakov: sravnenie na rasstojanii, “Problemy istoričeskoj poėtiki”, xvii, 2019, 4, pp. 123-148.
  27. Cavazza 2019b: A. Cavazza, Obraz Marii Egipetskoj v tvorčestve F.M. Dostoevskogo, “Dva veka russkoj klassiki”, i, 2019, 2, pp. 174-185.
  28. Cavazza 2019c: A. Cavazza, “Vinci te stesso e vincerai il mondo”. Le fonti di un aforisma rinvenibile nelle opere di Dostoevskij dell’ultimo periodo, in: M.C. Bragone, M. Bidovec (a cura di), Il mondo slavo e l’Europa, Firenze 2019, pp. 127-136.
  29. d’Amelia 2022: A. d’Amelia, I grandi romanzi di Dostoevskij sulla scena italiana: profanazioni o capolavori?, “Europa Orientalis”, xli, 2022, pp. 315-357.
  30. Dell’Asta 1997: A. Dell’Asta, La terribile bellezza di Dostoevskij, in: A. Vicini (a cura di), Dostoevskij, Milano, 1997, pp 19-30.
  31. Dell’Asta 2006: A. Dell’Asta, La resurrezione: chiave della letteratura, delle arti e della cultura russa. L’esempio di Dostoevskij, in: C. Bernardi, C. Bino, M. Gragnolati (a cura di), Il corpo glorioso. Il riscatto dell’uomo nelle teologie e nelle rappresentazioni della resurrezione, Pisa, 2006, pp. 61-70.
  32. Dell’Asta 2019: A. Dell’Asta, Meždu ėstetizmom i utilitarizmom. Principy novoj logiki u Dostoevskogo, “Dostoevskij i mirovaja kul’tura”, 2019, 4, pp. 140-159.
  33. Garzonio 2013: S. Garzonio, F.M. Dostoevskij v vosprijatii F.M. Marinetti, in: F.M. Dostoevskij i kul’tura Serebrjanogo veka: Tradicii, traktovki, transformacii. K 190-letiju so dnja roždenija i k 130-letiju F.M. Dostoevskogo, Moskva 2013, pp. 367-374.
  34. Garzonio 2021: S. Garzonio, Il Dostoevskij di Nicola Moscardelli. Maestro e compagno. Prefazione a N. Moscardelli, Dostoevskij: L’uomo, il poeta, il maestro, Milano 2021, pp. 7-15.
  35. Ghidini 2017: M.C. Ghidini, Dostoevskij, Salerno 2017.
  36. Ghidini 2020: M.C. Ghidini, Literaturnaja iskrennost’. Diskussija o Dostoevskom i o romane vo Francii v konce 1920-godov, “Dostoevsky Studies”, xxiii, 2020, pp. 105-120.
  37. Ghidini 2021: M.C. Ghidini, Ispoved’ i pis’mo v romane Dostoevskogo Podrostok, in: T. Kasatkina (red.), Roman F. M. Dostoevskogo Podrostok: sovremennoe sostojanie izučenija, Moskva 2021, pp. 227-239.
  38. Ghidini 2022: M. C. Ghidini, Dostoevskij: guida ai Fratelli Karamazov, Roma 2022.
  39. Ghini 1999: G. Ghini, La Scrittura e la steppa: esegesi figurale e cultura russa, Urbino 1999.
  40. Ghini 2014: G. Ghini, Anime russe. Turgenev, Tolstoj, Dostoevskij. L’uomo nell’uomo, Milano 2014.
  41. Gigante 2020: G. Gigante, Rečevye tabu i priemy rastabuirovanija v tvorčestve F.M. Dostoevskogo, in: Vse zaprety mira: tabu v literature i iskusstve, Sankt-Peterburg-Tver’ 2020, pp. 78-85.
  42. Gigante 2021: G. Gigante, Dostoevskij e l’eroe solitario, Sarzana-Lugano 2021.
  43. Giuliani 2019: R. Giuliani, “Velikij Inkvizitor”. Tekst i kontekst, in: K.A. Baršt, N.I. Budanova (red.), Dostoevskij. Materialy i issledovanija, xxii, Sankt-Peterburg 2019, pp. 103- 119.
  44. Imposti 2013: G. Imposti, Belye noči Dostoevskogo v zerkale kino: Viskonti, Pyr’ev, Bresson i Grej, in: V. Mil’don (red.), Ital’janskaja i ispanskaja klassika na russkom ėkrane i russkaja na ital’janskom i ispanskom ėkranach. Materialy meždunarodnoj naučnoj konferencii, Moskva 2013, pp. 44-56.
  45. Imposti 2014: G. Imposti, Inattendibilità e paradosso del narratore in “Memorie dal sottosuolo” di Dostoevskij, in: M. Ciccarini, N. Marcialis, G. Ziffer (a cura di), Kesarevo Kesarju. Scritti in onore di Cesare G. De Michelis, Firenze 2014, pp. 229-239.
  46. Malcovati 1992: F. Malcovati, Introduzione a Dostoevskij, Bari 1992.
  47. Malcovati 2021: F. Malcovati, Un’idea di Dostoevskij, Imola 2021.
  48. Persi 2013: U. Persi, Fedor Michajlovič Dostoevskij na ital’janskom televidenii, in: U. Persi, A. Polonskij (red.), Colloquium 2013. Volume internazionale di contributi scientifici / Meždunarodnyj sbornik naučnych statej, Bergamo-Belgorod 2013, pp. 91-106.
  49. Piretto 2013: G.P. Piretto, Da Pietroburgo a Mosca. Le due capitali in Dostoevskij, Belyj e Bulgakov, Milano 20132.
  50. Pljuchanova 2016: M.B. Pljuchanova, Archaika Dostoevskogo u Vjač. Ivanova i ego posledovatelej, “Europa Orientalis”, xxxv, 2016, pp. 103-130.
  51. Pljuchanova 2020: M.B. Pljuchanova, O značenii parallel’nych scen i skvoznych motivov v “sverch-romane” F.M. Dostoevskogo: poiski metoda meždu Innokentiem Annenskim i “novoj kritikoj”, “Russkaja literatura”, lxiii, 2020, 3, pp. 84-93.
  52. Pljuchanova 2021: M.B. Pljuchanova, Trudy Vjač. Ivanova o Dostoevskom: ėvoljucija osnovnogo mifa, in: V.I. Ivanov, Dostoevskij. Tragedija. Mif. Mistika, red. A.B. Šiškin, O.L. Fetisenko, Sankt-Peterburg 2021, pp. 282-301.
  53. Rebecchini 2014: D. Rebecchini, Storie di Otelli, Violette e Masnadieri nel romanzo dostoevskiano. Il paradigma melodrammatico in Dostoevskij, in: B. Ronchetti (a cura di), Una bianca corteccia che si sfoglia. Incontri con la cultura russa, Roma 2014, pp. 161-182.
  54. Salmon 2013: L. Salmon, Dostoevskij e l’Idiota: i principi del paradosso, in: F. Dostoevskij, L’idiota. Romanzo in quattro parti, trad., postfaz. e nota a cura di L. Salmon. Milano 2013, pp. 676-766.
  55. Salmon 2015: L. Salmon, Il significato del ‘nome non detto’ del ‘Prigioniero’ nella narrazione del Grande Inquisitore dostoevskiano, “Il nome nel testo. Rivista internazionale di onomastica letteraria”, xvii, 2015, pp. 369-386.
  56. Semerari 2014: A. Semerari, Il delirio di Ivan. Psicopatologia dei Karamazov, Roma-Bari 2014.
  57. Salvestroni 2000: S. Salvestroni, Dostoevskij e la Bibbia, Magnano 2000.
  58. Salvestroni 2021: S. Salvestroni, Cristo nei romanzi di Dostoevskij, Magnano 2021.
  59. Supino 2017: V. Supino, I soggiorni di Dostoevskij in Europa e la loro influenza sulla sua opera, Firenze 2017.
  60. Supino 2019: V. Supino, Florentijskie adresa Dostoevskogo, “Neizvestnyj Dostoevskij”, vi, 2019, 1, pp. 10-27.
  61. Tonini 2016: L. Tonini, Pervye čitateli Dostoevskogo v reestrach Kabineta V’esse vo Florencii, in: V. Zacharov, K. Stepanjan, B. Tichomirov (red.), Sovremennye problemy izučenija poėtiki i biografii Dostoevskogo. Recepcija, variacii, interpretacii, Sankt-Peterburg 2016, pp. 329-342.
  62. Valle 2021: R. Valle, Lo spleen di Pietroburgo. Dostoevskij e la doppia identità russa, Soveria Mannelli 2021.
  63. Vassena 2019: R. Vassena, Dostoevskij dlja detej: proval ili uspech pervogo detskogo izdanija, sostavlennogo A. G. Dostoevskoj (1883), “Neizvestnyj Dostoevskij”, vi, 2019, 3, pp. 116-139.
  64. Vassena 2020a: R. Vassena, Dostoevskij post-mortem: l’eredità dostoevskiana tra editoria, Stato e società, 1881-1910, Milano 2020.
  65. Vassena 2020b: R. Vassena, “Populjarnyj” Dostoevskij: načalo massovogo rasprostranenija tvorčeskogo nasledija, 1881-1906, “Russian Literature”, 2020, 111-112, pp. 1-34.
  66. Vassena 2021a: R. Vassena, Detskij repertuar Dostoevskogo, “Neizvestnyj Dostoevskij”, viii, 2021, 1, pp. 183-205.
  67. Vassena 2021b: R. Vassena, Il silenzio e il cammino tragico di Raskol’nikov in Delitto e castigo di F.M. Dostoevskij, “L’Analisi Linguistica e Letteraria”, xxix, 2021, 2, pp. 97-112.
  68. Vassena 2021c: R. Vassena, Ot vzroslogo rasskaza k detskoj skazke. Na primere rasskaza F.M. Dostoevskogo “Mal’čik u Christa na elke”, “Detskie čtenija”, xix, 2021, 1, pp. 123-151.
  69. Verč 2016: I. Verč, Verifiche = Preverjanja = Proverki, i-iv, Trieste 2016.
  70. Visinoni 2015: A. Visinoni, Un demonio fra la prima e la terza Roma. Riflessioni tacitiane su I demòni di F.M. Dostoevskij, Bergamo 2015.
  71. Zalambani 2022: M. Zalambani, Letteratura e psicoanalisi in Russia all’alba del xx secolo, Firenze 2022.