Vol. 20 No. 3 (2020): Artificial Intelligence and education: new research perspectives
Articles

From artificial human intelligence to that of computers. Some critical reflections

Fabio Pasqualetti
Università Pontificia Salesiana

Published 2020-12-31

Keywords

  • artificial intelligence,
  • artificial human,
  • knowledge,
  • intelligenza artificiale,
  • intelligenza umana,
  • conoscenza
  • ...More
    Less

How to Cite

Pasqualetti, F. (2020). From artificial human intelligence to that of computers. Some critical reflections. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 20(3), 13–30. https://doi.org/10.13128/form-10027

Abstract

The knowledge of man passes through the artifice of language that has nothing natural, as is often believed. Artificial Intelligence (AI) is another way and possibility to explore, question and interpret nature and our human life. Like all tools related to knowledge, it is an instrument of power and control and for this reason it is always good to analyze it in context, within the projects that see it in action. The economic factor is certainly the most determining factor in contemporary choices in all areas of life, but it is not always the most appropriate for orienting an AI at the service of mankind and the common good.

 

Dall’intelligenza umana artificiale a quella dei computer. Alcune riflessioni critiche.

La conoscenza dell’uomo passa attraverso l’artificio del linguaggio che non ha nulla di naturale, come spesso si crede. L’Intelligenza Artificiale (IA) è un’altra modalità e possibilità di esplorare, interrogare e interpretare la natura e la nostra vita umana. Come tutti gli strumenti legati alla conoscenza è uno strumento di potere e controllo e per questo è bene sempre analizzarla in contesto, all’interno dei progetti che la vedono in opera. Il fattore economico è certamente quello più determinante nelle scelte contemporanee in tutti i settori della vita, ma non sempre è il più adeguato per orientare una IA a servizio dell’uomo e del bene comune.