Vol. 22 No. 1 (2022): Educational conditions and inclusion processes
Practices / Considerations

Learning environments that enhance students’ cognitive functioning

Cristina Vedovelli
Università di Cagliari, Dipartimento di Pedagogia, Psicologia, Filosofia

Published 2022-04-30

Keywords

  • Metodi di insegnamento,
  • Ambienti di apprendimento,
  • Funzionamento cognitivo,
  • teaching method,
  • learning environments,
  • cognitive functioning
  • ...More
    Less

How to Cite

Vedovelli, C. (2022). Learning environments that enhance students’ cognitive functioning. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 22(1), 322–339. https://doi.org/10.36253/form-12606

Abstract

A general rethinking of the school system is underway. Today, the purpose of school is to prepare students for rapid change and the complexity of reality so that they are not overwhelmed. Executive cognitive functions have been shown to be fundamental to this purpose, specifically thoughtful planning of an idea, reflexivity, systematic approach to a task/problem, and the ability to stay focused. These are the skills that tomorrow's leaders will need (Diamond and Lee, 2011). But what theoretical and instructional models exist that aim to develop the cognitive skills necessary to succeed in school and in life? How and to what extent are the pedagogical principles of these models reflected in the organization of the physical learning space? This paper aims to trace some of the methods that promote the development of executive cognitive skills and examine how they organize the learning space.

 

Ambienti di apprendimento che potenziano il funzionamento cognitivo degli studenti.

È in atto un ripensamento generale del sistema scolastico. Oggi la finalità della scuola è di preparare gli studenti ai rapidi cambiamenti e alla complessità del reale in modo che non ne siano travolti. Fondamentali a questo scopo si sono rivelate le funzioni cognitive di tipo esecutivo, in particolare la pianificazione mentale di un’idea, la riflessività, la sistematicità nell’affrontare un compito/problema e la capacità di rimanere concentrati. Queste sono le competenze di cui avranno bisogno i leader di domani (Diamond & Lee, 2011). Ma quali sono i modelli teorici e didattici che si propongono di sviluppare le competenze cognitive necessarie per avere successo a scuola e nella vita? Come e in che misura i principi educativi di questi modelli si riflettono sull’organizzazione dello spazio fisico di apprendimento? Questo contributo si propone di ripercorrere alcuni tra i metodi che favoriscono lo sviluppo di competenze cognitive di tipo esecutivo e di indagare come organizzano lo spazio formativo.

Metrics

Metrics Loading ...