Vol. 19 No. 2 (2019): Adult Education Perspectives in a Changing World: from the Learning to the Job Competences
Practices / Considerations

Learning in adulthood: training for transitions and job skills

Giovanna Spagnuolo
ANPAL Agenzia Nazionale Politiche Attive del Lavoro

Published 2019-07-31

Keywords

  • apprendimento degli adulti,
  • contesto di apprendimento,
  • competenze al lavoro,
  • formazione alle competenze

How to Cite

Spagnuolo, G. (2019). Learning in adulthood: training for transitions and job skills. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 19(2), 487–496. https://doi.org/10.13128/formare-25235

Abstract

Globalization and the social crisis have accelerated the changes and adaption in economies, primarily when it comes to work and its implications. Participation in training can help adults preserve their employability but also their active participation in society. In the knowledge society the link between education, work and social inclusion is fundamental: for this reason, training for transitions and job skills is the future perspective to design formal and non-formal lifelong learning paths for adults.

Apprendere in età adulta: formare alle transizioni e alle competenze per il lavoro

La globalizzazione e la crisi sociale hanno accelerato i cambiamenti e l’adattamento delle economie, coinvolgendo in primo luogo il lavoro e i suoi significati. La partecipazione alla formazione può aiutare gli adulti a preservare non solo la propria occupabilità ma anche la loro partecipazione attiva nella società. Nella società della conoscenza è importante il legame tra formazione, lavoro e inclusione sociale: per tale ragione la formazione alle transizioni e alle competenze per il lavoro diviene la prospettiva futura per progettare percorsi di apprendimento permanente formali e non formali per gli adulti.