Vol. 19 No. 1 (2019): Robotics, AR, virtual worlds, to support cognitive development, learning outcomes, social interaction, and inclusion
Articles

Robotics, 3D virtual worlds and social stories. A proposal for Autism Spectrum Disorder

Valentina Pennazio
Università di Macerata
Laura Fedeli
Università di Macerata

Published 2019-04-30

Keywords

  • Robotica,
  • Mondi virtuali,
  • Disturbo dello spettro autistico,
  • Storie sociali

How to Cite

Pennazio, V., & Fedeli, L. (2019). Robotics, 3D virtual worlds and social stories. A proposal for Autism Spectrum Disorder. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 19(1), 213–231. https://doi.org/10.13128/formare-24908

Abstract

The studies on robotics and immersive virtual worlds with students with Autism Spectrum Disorder highlight a growing attention on the identification of affordances that such technologies have and on their impact for the development of social comprehension. The article will deal with a discussion of some researches in the field as well as of affordance of technologies of interest to introduce the design of a specific learning path for the creation of social stories for the comprehension of a specific emotion. Technologies will play the role of mediators at different levels: from the natural setting to the virtual one and from the interaction human-robot to the interaction avatar-robot.

 

Robotica, mondi virtuali 3D e storie sociali. Una proposta per il disturbo dello spettro autistico

Gli studi sulle applicazioni della robotica e dei mondi immersivi multi-utente con persone con disturbo dello spettro autistico evidenziano un interesse crescente per la definizione delle affordance che tali tecnologie rivestono negli interventi per il potenziamento della comprensione sociale. Il contributo, dopo una disamina di alcuni studi di settore e la discussione delle affordance delle tecnologie oggetto di interesse, presenterà una proposta di intervento sul riconoscimento di una specifica emozione. L’ipotesi di percorso proposto è basata sulla costruzione di storie sociali in cui il concetto di mediazione sarà affrontato su livelli differenti, dalla predisposizione di setting fisici naturali alla costruzione di setting virtuali e dall’interazione uomo-robot all’interazione avatar-robot.