Vol. 19 No. 1 (2019): Robotics, AR, virtual worlds, to support cognitive development, learning outcomes, social interaction, and inclusion
Articles

Rethinking high-tech tools for cultural heritage education. In-training teachers’ reflections on Musetech web app

Antonella Poce
Università degli Studi di Roma Tre

Published 2019-04-30

Keywords

  • cultural heritage,
  • web 3.0 technology,
  • in-training teachers,
  • patrimonio culturale,
  • tecnologie web 3.0

How to Cite

Poce, A., Amenduni, F., & Agrusti, F. (2019). Rethinking high-tech tools for cultural heritage education. In-training teachers’ reflections on Musetech web app. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 19(1), 287–300. https://doi.org/10.13128/formare-24616

Abstract

MuseTech is a web app implemented in the frame of DICHE Erasmus + Project. The aim was to train teachers on new methods to develop 4Cs through the use of cultural heritage education and technologies. In this paper we investigate how much in-training teachers are interested in 3.0 web technologies proposed in the MuseTech app, and which kind of opinions and expectations they have about the use of 3.0 technologies for cultural heritage education. Teachers showed a strong interest for high tech cultural heritage educational resources, especially because of the following affordances: ubiquity, multi-sensoriality experience, and immersivity. Through a self-assessment of their skills they declared to develop their research and design skills while stimulating their IT, creativity and critical thinking skills. The MuseTech case has provided teachers with the opportunity to discuss their ideas with peers and to employ technologically tools.

 

Ripensare la tecnologia nell’educazione al patrimonio culturale. Riflessioni di futuri insegnanti sulla web app MuseTech

MuseTech è un’applicazione web realizzata nell’ambito del Progetto DICHE Erasmus +, che permette agli insegnanti di essere formati sui nuovi metodi per sviluppare capacità comunicative, di collaborazione, di creatività e di pensiero critico (4Cs) attraverso l’educazione al patrimonio culturale e l’uso delle tecnologie. Abbiamo indagato quanto gli insegnanti in formazione siano interessati alle tecnologie web 3.0 proposte nell’app MuseTech, e che tipo di opinioni e aspettative abbiano circa l’uso di tali tecnologie per l’educazione al patrimonio culturale. Gli insegnanti hanno mostrato un grande interesse specialmente per le caratteristiche di: ubiquità, multi-sensorialità e immersività. Autovalutando le proprie competenze, hanno inoltre dichiarato di aver sviluppato le proprie capacità di ricerca e progettazione stimolando al tempo stesso quelle di IT, creatività e pensiero critico. MuseTech ha inoltre fornito agli insegnanti l’opportunità di discutere le proprie idee con i pari e di utilizzare strumenti tecnologici.