Vol. 19 No. 3 (2019): Interaction, Feedback and Active Learning: where we are and where we want to go
Articles

Developing a web App to provide personalized feedback for museum visitors: a pilot research project

Published 2019-12-31

Keywords

  • personas,
  • museum,
  • web-app,
  • personalization,
  • museo,
  • personalizzazione
  • ...More
    Less

How to Cite

Poce, A., Re, M. R., Amenduni, F., De Medio, C., & Valente, M. (2019). Developing a web App to provide personalized feedback for museum visitors: a pilot research project. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 19(3), 48–59. https://doi.org/10.13128/form-7703

Abstract

There is a growing attention toward the designing of personalized learning experience in the context of museum education. Personalized learning paths could be crucial to enhance museum accessibility and social inclusion. In the context of the Inclusive Memory project a Web App was developed to detect museum visitors’ profiles and to provide them inclusive learning paths. In the present work we will present the results of a pilot experience carried out within the Tito Rossini university painting collection at the Department of Education of the Roma Tre University, by involving 15 post-graduate students (F = 13; M = 2; Average age = 36). At the beginning of the lesson, participants were required to fill in the first questionnaire through the web-app. Then, they visited the Tito Rossini exhibition and eventually filled in the second questionnaires about their preference. Generally, participants reported a general interest for the exhibition and appreciated multimodality. Some association among users’ preferences, personal traits and fruition styles within the exhibition were detected.

  Sviluppare una web App per fornire feedback personalizzati ai visitatori di un museo: una ricerca pilota.

Si registra una crescente attenzione verso la progettazione di esperienze di apprendimento personalizzate nel contesto dell’educazione museale. I percorsi di apprendimento personalizzati risultano cruciali per favorire l’accessibilità e l’inclusione sociale nei musei. Nel contesto del progetto Inclusive Memory una web-app è stata sviluppata per rilevare i profili dei visitatori del museo e per fornir loro percorsi di apprendimento inclusivi. Nel presente lavoro verranno descritti i risultati di un’esperienza pilota svolta all’interno della collezione di opere di Tito Rossini presso il Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Università degli Studi di Roma Tre, coinvolgendo 15 studenti post-laurea (F = 13; M = 2; età media = 36). All’inizio della lezione, i partecipanti dovevano compilare il primo questionario tramite la web-app. Successivamente, i partecipanti hanno visitato la mostra di Tito Rossini e alla fine hanno compilato il secondo questionario in merito alle loro preferenze. In generale, i partecipanti hanno segnalato un interesse per la mostra e apprezzato la multimodalità. Sono state rilevate alcune correlazioni tra le preferenze degli utenti, i tratti personali e gli stili di fruizione all’interno della mostra.