Vol. 19 No. 1 (2019): Robotics, AR, virtual worlds, to support cognitive development, learning outcomes, social interaction, and inclusion
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Evaluating online games/activities by a group of elderly in a robotic experience aimed at supporting their independent living

Lucia Zannini
Università degli Studi di Milano
Deborah Mazzolatti
Università degli Studi di Milano
Giuseppina Bernardelli
Università degli Studi di Milano
Francesca Antonacci
Università degli Studi di Milano - Bicocca
Nunzio Borghese
Università degli Studi di Milano
Katia Daniele
Università degli Studi di Milano
Published April 30, 2019
How to Cite
Zannini, L., Mazzolatti, D., Bernardelli, G., Antonacci, F., Borghese, N., & Daniele, K. (2019). Evaluating online games/activities by a group of elderly in a robotic experience aimed at supporting their independent living. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 19(1), 312-327. https://doi.org/10.13128/formare-24615

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT), particularly robotics and domotics, are progressively spreading in the contemporary society and their use is increasing in the field of geriatrics too. Even if the implementation of new technologies dedicated to older people is mainly aimed at caring for them and monitor their health, ICT can also sustain continuing learning and develop new practices of socialization. This paper reports the results of an explorative questionnaire survey conducted with a sample of older people who had some familiarity with technologies. Our aim was to investigate their perception about usability and their enjoyment of some online digital games/activities, analyzing the perceived potentialities of those devices for elders’ socialization.

 

Valutazione di giochi/attività online da parte di un gruppo di anziani, in un progetto di robotica a supporto del loro vivere indipendente

Le Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC), in particolare robotica e domotica, si stanno progressivamente diffondendo nella società contemporanea e il loro utilizzo sta aumentando anche in ambito geriatrico. Anche se lo sviluppo di tecnologie dedicate agli anziani è principalmente finalizzato all’assistenza e al monitoraggio della loro salute, le TIC possono anche favorire l’apprendimento continuo e nuove forme di socializzazione. Il presente contributo espone i risultati di un’indagine esplorativa basata su questionari, condotta con un campione persone di anziane, con familiarità con le tecnologie, per raccogliere la percezione di usabilità e il gradimento di alcuni giochi/attività online, analizzando il potenziale percepito di questi dispositivi per la socializzazione.